Як раціонально витрачати час і ресурси при підвищенні кваліфікації

 

Джерело матеріалу: https://osvita.ua/school/method/94428/?fbclid=IwY2xjawJgg-ZleHRuA2FlbQIxMQABHicecrSC31KRQ-jYItCbzNTUCl3-4iFbRB12z8ruBN04AcFXVh_NubApN0Lc_aem_HvetOVlWyZyK005C_Pu40g

Фішки, які допомагають економити час і ресурси та перетворювати підвищення кваліфікації та самонавчання на ресурс та можливості, на прикладі власного вчительського досвіду.


Підвищення кваліфікації та постійне самовдосконалення покладає на учительську спільноту велике навантаження і забирає чимало ресурсу, як фізичного, так фінансового та емоційного. Тому усі вчителі максимально ретельно намагаються підбирати, які курси опрацьовувати, на які вебінари та тренінги реєструватися. Тим паче, вибір величезний.


На жаль, отримати цінний професійний досвід та користь вдається не завжди, навіть якщо підходити до вибору навчання усвідомлено та відповідально. І ніби матеріал корисний, і спікери професійні, і представлено все доступно, і матеріали надали, але чомусь не працює для людини особисто. Річ у тому, що подана інформація здається надто далекою від реалій закладу та його можливостей… Або просто не вистачає часу усе вивчити більш детально та впровадити.

Щоб уникнути такого результату – запобігти витраті часу, енергії, фінансів, емоцій та старань безрезультатно – пропоную кілька порад оптимізації підвищення кваліфікації для освітян.


Для початку маленька підказка, яка може оптимізувати ваше навчання

Більшість навчальних курсів, програм та тренінгів зараз в онлайн форматі – що має свої мінуси й плюси. Щоб бути максимально доступними на широку аудиторію, записи спікери ведуть переважно спокійно, виважено, часто беземоційно, а головне, доволі повільно.


Тому, якщо ви екстраверт або просто розумієте більшість інформації та не потребуєте вдумливого та дослідницького перегляду, скористайтеся функцією пришвидшення запису (на youtube, наприклад) – поставте швидкість 1,5х чи 2х. Так ви опрацюєте уже відому вам інформацію та не потратите зайвих емоцій та часу.

Порада, яка покращить ваше навчання і одночасно дасть ресурс і можливості практики 


Будь-який курс, навчання, тренінг слухайте, опрацьовуйте з нотатником. Я це називаю «створювати вікно можливостей» і завжди це рекомендую, коли сама проводжу вебінари чи тренінги. Чому саме «вікно», зрозумієте, коли дочитаєте цей текст.  



Вашим нотатником може бути будь-який зручний вам додаток в телефоні, або паперовий записник, блокнот тощо. Головне, щоб вам було комфортно і записи зберігалися. Якщо можна ще писати різними чорнилами – взагалі чудово.

Коли ми втомлені, виснажені, прагнемо виконати поставлені завдання і думаємо про те, що відпочити б лишень, – про продуктивність важко говорити. Ще важче, коли ми хочемо поєднати відпочинок та елементи робити чи навчання. 


Але реальність така, що для того щоб встигати хоч якось за прогресом та вимогами, ми таки намагаємося зробити неможливе: включаємо курс, поки готуємо їжу і паралельно спілкуємося з рідними, або коли лягаємо відпочити і помаленьку, засинаючи, змушуємо себе слухати. Люди з особливим ентузіазмом до навчання можуть перемотувати ті моменти, які упустили і, картаючи себе, але перебуваючи в тих же невідповідних умовах, знову проходять пропущений епізод. 

Правда в тому, що все, що ми робимо для фону, все, на що не націлюємо свою увагу усвідомлено і безроздільно – стає у нашій пам’яті та свідомості розмивчастою плямою із деяких фактів, які не завжди можна пригадати та коректно пояснити із деяких вражень, які збереглися попри все, та деяких думок, які не мають чіткого обрамлення.


Якщо ви дивитесь щось «для фону» – то лише втратите час, а що найгірше – можливості, яких не помітили чи не зрозуміли тому, що були десь далеко, або тут і всюди одночасно.

Важливо робити те, що робиш саме зараз! Це економить час, зусилля та дає найкращий результат.


Навіщо нотатник?  

Якщо вам потрібно пройти онлайн-курс, чи відвідати тренінг, чи майстер-клас – нотатник має бути при вас. Ось кілька акцентів щодо його використання.


Що вам може знадобитися? Відкрийте свій нотатник, запишіть дату, назву курсу, дані організацій та партнерів, що його проводять тощо. Під час проходження курсу – записуйте важливі імена, дати та цифри, які можуть бути цінними вам у роботі – всі підряд не потрібно, а лише ті, які ви розумієте, що зможете використати чи вони вам просто цікаві.



Наприклад, переглядаючи вебінар про візуалізацію інформації, запишіть назви ресурсів, які можна використати для опитування (або збережіть їх url-адреси для цифрового нотатника), зробіть скрін посібників, які можете порекомендувати для опрацювання учням чи запишіть їх авторів та назви тощо.

Думайте наперед! Якщо ви викладаєте ЗБД, а проходите курс з медіаграмотності – записуйте, приклади та факти, які зможете використати на своїх уроках ЗБД.


Мисліть широко – навіть на майстер-класі з фізико-математичних наук можна знати багато корисностей для впровадження на уроках музики чи мистецтва.

Якщо ви заступник директора, а на тренінгу показана бізнес методика чи модель – занотуйте її, можливо, ви знайдете спосіб адаптувати її до свого колективу та професійних потреб.


Наприклад, ось таку вправу на встановлення довіри (як криголам) можна використати при вивченні абсолютно усіх предметів. Також з можна розпочати будь-яке засідання робочої групи чи методичного формування.


Обов’язково записуйте власні ідеї! Ми частіше, ніж самі помічаємо, маємо рішення наших проблем та викликів. Навіть якщо курс про цифрові методики навчання, а вас осінило щодо того, як можна організувати міні-клуб для свого гуртка – запишіть цю думку.

Якщо можливо користуйтеся різнокольоровими чорнилами, робіть позначки тощо.


Наприклад, якщо ви чуєте про розмовні клуби на предметах соціального напрямку, це ще не означає, що ви не можете організувати такий клуб для обговорення проблемного питання з фізики чи хімії, взявши собі за зразок шаблон розмовного клубу на історичну тему тощо.

Записуйте імена та регалії спікерів та тренерів. Беріть контакти у колег по курсу та створюйте спільноти в месенжерах (називайте за тематикою курсу, наприклад). Якщо сьогодні вам здається, що у вас нічого спільного з іншими слухачами курсу і ви їх бачите вперше і востаннє – повірте, це не так – люди завжди найцінніший наш ресурс. Особливо з професійного кола.


Займаючись проєктною чи творчою діяльністю, ви зможете поділитися з ними своїми результатами. Шукаючи партнерів чи натхненників, менторів чи координаторів для своєї діяльності – ви зможете легко знайти їх у таких групах. Коли вам буде потрібна експертна думка людей, які знають тему й особливості та тонкощі вашої роботи чи професії – ви зможете звернутися за допомогою, експертизою чи порадою.

Наприклад, якщо ви бачите місця, які можете відвідати з однодумцями, або колег, з якими можете зав’язати партнерство між закладами та здійснити спільну екскурсію чи долучитися до професійного конкурсу однією командою тощо.


Не забувайте підтримувати групи створенні після навчань «живими»: діліться своїми досягненнями, підтримуйте колег у їхніх здобутках.

Виходьте на спільні обговорення. Діліться пропозиціями та ідеями. Такі живі контакти надзвичайно цінні у житті проактивних освітян – це ваша і підтримка, і натхнення, і можливості, і реалізація одночасно.


Наприклад, коментуйте, ставте вподобайки у групах та спільнотах, які вам цікаві. Так алгоритми соціальних мереж будуть показувати вам ці ресурси частіше, і ви не втратите з ними зв’язок.


Якщо ж ви є учасником спільнот у месенжерах – додайте ці спільноти, які створені з людей, яких ви знаєте, з якими навчались тощо, до спільної папки (наприклад, «Навчання», «Саморозвиток» тощо) і не забувайте час від часу моніторити їх та залишати коментарі та уподобайки.

Важливо! Будьте щирими. Ми не для всіх і всі не для нас. Якщо ви не відчуваєте тепла, розуміння, поваги й ресурсності в якомусь спілкуванні – не варто змушувати себе там бути, переконувати себе, вдавати, що вам приємно чи цікаво. Так ви ніколи не отримаєте нічого хорошого, і в результаті підтримування такого спілкування лише забиратиме енергію, дратуватиме та створюватиме дисонанс.


Вибирати своє коло спілкування і розвитку (як особисті, так і професійні) – це правильно й етично, стосовно до всіх.



Перетворіть своє навчання очне чи онлайн на свій особистий досвід.

Щоб навчання було максимально цінним та корисним для вас особисто – реалізовуйте його. Ще в процесі міркуйте, де і що ви можете використати в роботі з учнями та колегами. Записуйте свої варіанти, шукайте ідейної підтримки в організаторів та учасників навчання, запитуйте поради, шукайте партнерів. Подумайте, як ви можете використати отриману інформацію та роботі та поза роботою.


Візьміть собі за правило взяти з кожного навчання практичну користь, інакше воно буде даремним.

Наприклад, якщо ви були учасницею чи учасником престижного конкурсу, пройшли у фінал чи стали переможцем, переможницею – поділіться своїм досвідом з колегами. 


Або, якщо ви пройшли навчання, з якого отримали багато цінної інформації – розкажіть про результати та інсайти, які ви отримали з цього навчання.



Що ви можете зробити, щоб була практична користь від вашого навчання?

Є кілька варіантів, і для всіх них знадобляться ваші нотатники з усіма записаними деталями та особистими ідеями.



    • Виступіть на педраді та розкажіть, що вам особисто було цікаво і що можна впровадити у закладі – ваші записи стануть у пригоді – не потрібно буде додатково готуватися чи вертатися до курсу, щоб підготувати доповідь.

Ведучи нотатки під час свого навчання, пам’ятайте: це з єдиною метою – використати їх для свого професійного та особистісного зростання.

Все, що тільки можна перевірити, випробувати на уроках, позакласних заходах, в особистому спілкуванні з учнівським та учительським колективом – випробовуйте.


    • Беріть свій нотатник і без зайвих зусиль чи додаткової підготовки заплануйте використати згаданий метод при вивченні теми, навіть якщо спікери застосовували цей метод на уроках біології, спробуйте його адаптувати під заняття хімії чи географії, наприклад.

Щирість – ваше все. Попередьте колег та учнів, що раніше не використовували подібних методів чи ресурсів, тому може знадобитися більше часу чи можуть бути помилки. Вас зрозуміють та підтримають. Більше того, ваше зусилля в пізнанні та впровадженні сучасних технологій та методик обов’язково оцінять, особливо діти.

    • Не прагніть ідеальності. Не плануйте ретельне та повне вивчення нового методу чи технології перед тим як впроваджувати його в роботу – так ви ніколи нічого не впровадите.

Не бійтеся показувати, що ви теж навчаєтеся, чи що чогось не знаєте, чи що не все вдається – це лише зблизить вас з учнями і може надихнути на більшу довіру до вас, а приклад у докладанні зусиль – покаже дітям, як долати труднощі, працювати та вірити в себе.

    • Вчіться новим освітнім технологіям, освоюйте нові ресурси поступово в процесі роботи. Крок за кроком.

Учительство має надто багато курсів та навчань, щоб гратися в перфекціонізм та ідеально вивчати кожен метод та ресурс перед його показом. Тим паче, постійно виходять оновлення: кожен ресурс вдосконалюється, і з’являються все нові та нові ресурси. Доки ви ідеально вивчите якийсь один – він уже застаріє. 

Дотошність точно потрібна, якщо ви проходите фаховий конкурс чи звітуєте про свою роботу тощо – у всіх інших випадках пам’ятайте: заклади освіти для того, щоб в них пізнавати знання, і не лише учням та ученицям.


    • Поділіться своїми результатами навчання з колегами району, області чи України: попросіть часу на виступ при зустрічі з колегами, запишіться як спікер чи спікерка на конференції чи круглі столи. Матеріалом для виступу будуть ваші записи та думки. Єдине, що вам може знадобитися зробити – перетворити їх в презентацію. Але це можна доручити ШІ, або і зробити самостійно, витративши не критичні зусилля з оформлення – сам матеріал у вас уже буде.
    • Підготуйте тематичний пост для соцмереж до свого сертифіката. Розкажіть про враження, рекомендації, побажання. Дайте коротку вижимку тем та програми – ваші записи знову стануть вам у пригоді.

Зверніть увагу! Не викидайте записи та не знищуйте їх, навіть якщо навчилися уже з них та використали в своїй роботі. Якщо ви вели їх в цифровому нотатнику – створіть собі папку, таблицю, документ чи блог, де б могли зберігати усі відвідані події та їх короткі результати особисто для себе.

Ведення такого блокнота-нотатника стане основою для вашого портфоліо та допоможе значно скоротити час та зусилля при атестації, при заповненні заявок на конкурси тощо.


Здавалося б, проста річ – ведення нотатника або блокнота – а може сильно полегшити ваше професійне життя, допоможе зростати та досягати успіху, відкриває вам вікно можливостей у реалізації свого потенціалу.

Світлана Пилипчук, вчителька вищої категорії (хімія та основи здоров’я), тренерка з медіаграмотності, методистка, авторка, менторка та


































 

Коментарі

Здоров'язбережувальна компетентність

Здоров'язбережувальна компетентність