Дослідження світла, електрона і реальності - дослідження квантової теорії. Нільс Бор і Альберт Ейншнейн – імена-гіганти фізики. Науковці, котрі в прагненні пізнати суть речей і світу, створили свої, абсолютно розрізненні теорії.
│ Що таке реальність? Що таке світло? Що таке електрон?
Шукаючи відповіді на ці питання (дослідження світла, електрона і реальності), науковий світ дійшов висновку, що реальності немає; будь-який об’єкт існує в просторі і часі тільки тоді, коли ми його спостерігаємо.
Шокуюче!
│Ейнштейн критикуючи теорії Н.Бора, засновника квантової теорії, говорив:
«Чи перестає існувати місяць, коли я на нього не дивлюсь…».
Рецензію на книгу про Альберта Ейнштейна можна прочитати тут - https://www.sciencechemistry.org.ua/yu-poteryanko-albert-ejnshtejn/
Цей сарказм, в кінцевому результаті, буде експериментально доведений – в якійсь мірі, поки ми не бачимо місяця, його справді не існує.
Світло.
Дослідження світла, електрона і реальності
1890-ті роки. Німеччина стала об’єднаною. Томас Едісон дарує шлях до глобального прогресу – лампочку.
Саме з цього маленького кроку світ почав розвивати нову таємну науку – квантову механіку.
│Світло стало благом, комфортом і необхідністю. Але яке воно? Чому лампочки можуть світитися жовтим, інші білим і червоним? І чому так мало синього?
Німеччина на базі наукового інституту у 1887 році наймає Макса Планка – для вирішення питання взаємозв’язку температури нитки розжарювання лампочки і кольору світла, що вона дає.
Досить скоро стає очевидно – чим більше енергії потрібно, тим яскравіше буде світло.
│Так, червоне світло слабке, біле – потребує значних затрат енергії, а синє, як і ультрафіолетове – використовує в сотні разів більше енергії, ніж біле світло.
Чому так? Фізики не могли відповісти, назвавши цю особливість ультрафіолету «ультрафіолетовою катастрофою».
Згодом, довели, що світло впливає на частоту і швидкість проходження електричного розряду.
В ході подальших експериментів, досліджувалась дія різного світла на здатність рухати електрони в складі речовин (на прикладі золота).
│Червоне світло не може призвести до руху золотих пластинок, тоді як ультрафіолетове – за кілька секунд змінювало її положення. Цей дослід породив явище «фотоелектричного ефекту», пояснити котрий взялися кращі науковці світу.
Як же світло може рухати предмети?
Відповісти можна лише розібравшись, що таке світло з точки зору фізики.
Світло – це хвиля, що поширюється в просторі (хвилева теорія). Але навіть це не давало відповіді – дві взаємовиключні теорії «ультрафіолетова катастрофа» і «фотоелектричний ефект» привели науковий світ в хаос. Водночас, якщо світло може впливати на електрони, воно має бути чимось більше ніж хвиля.
Електрон.
Дослідження світла, електрона і реальності
У 1920-ті роки проведено експерименти з електронами в різних куточках світу.
│Процес відбувався так – гармата вистрілювала електронами, котрі проходили через два отвори і зупинялися на екрані за ними. В результаті, спостерігалась хвилева картина (інтерференція). Стало очевидно, що кожен електрон є хвилею.
Намагаючись пояснити таке явище Нільс Бор створив квантову механіку – теорію світла і речовини.
Процес проходження електрона крізь отвори – не є прямим переміщенням фізичного об’єкта. Допоки електрон рухається – він хвиля, а як тільки ми бачимо явище хвилевої інтерференції – він набуває значень фізичної частинки.
Умовно кажучи, доки електрон в русі – це не частинка і не хвиля, а щось середнє і як тільки він зупиняється на екрані – стає частинкою. Електрон знаходиться всюди і знати точно місце його перебування неможливо. Це основа і велична загадка квантової теорії.
│Речі стають реальними тільки тоді, коли ми на них дивимось. Таке бачення стало відомим під трактуванням «копенгагенська інтерпретація».
Ейнштейн був противником цієї теорії Бора.
Ознайомитися з висловами А.Ейнштейна можна за посиланням - https://www.sciencechemistry.org.ua/a-ejnshtejn/
Н.Розін, Б.Подольским разом є А.Ейнштейном – сформулювали теорію «реальність виникає в момент погляду на неї» - так звана «заплутаність». Суть в тому, на думку Ейнштейна, що якщо 2 електрони створені в один і той же момент, то вони будуть протилежні за дією завершення. Тобто 2 електрони мають моментальний непоясненний зв'язок між собою. Він вважав, що все визначено ще до того як ми починаєм спостерігати за чимось і тільки починаючи щось бачити, одразу стає зрозуміло, що яким є.
Прямий наслідок квантової теорії – напівпровідники, лазери та ін..
Джон Белл – працював в Британії над питаннями квантової механіки.
- Як можна перевірити, чи щось реальне, якщо не подивитись на це?
Белл перевірив хто правий Бор чи Ейнштейн – не існує чорного і червоного, до тих пір поки ми на нього не дивимось чи все визначено задовго до того, як ми на це подивимось.
│Висновки Дж.Белла, сформульовані в ході експериментальних досліджень, такі – реальність на квантовому рівні не можливо визначити (1964р.).
«…всі ці 50 років роздумів не наблизили мене до відповіді на питання, що таке квант світла…. щоб не відбувалося, нам не дано це зрозуміти, але це не означає, що ми маємо перестати шукати».
Коментарі
Дописати коментар