7 клас
Задача 1
- Установіть відповідність між назвою лабораторного посуду та номером на малюнку:
А. Банка для збереження реактивів | |
Б. Лійка | |
В. Конічна колба | |
Г. Ділильна лійка | |
Д. Колба з боковим відводом | |
Е. Круглодонна колба | |
Є. Кругла плоскодонна колба | |
Ж. Холодильник | |
З. Реторта | |
И. Мензурка | |
І. Стакан | |
Ї. Колба Бунзена |
Відповідь:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Укажіть призначення цього посуду в лабораторії.
- Установіть відповідність між номером біля зображення посуду та його призначенням:
Посуд загального використання | ||||||
Посуд спеціального призначення |
Задача 2
- Наведіть по 2 приклади назв хімічних елементів які утворені від назв :
- небесних тіл;
- видатних учених;
- різних країн.
- В назвах яких відображені їхні властивості.
- Опишіть історію відкриття одного із згаданих вами хімічних елементів.
Задача 3
- Заповни таблицю, використовуючи Періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва:
Символ елемента | Назва | Заряд ядра атома | Кількість електронів
в атомі |
Номер періоду | Номер групи | Підгрупа |
Фосфор | ||||||
+29 | ||||||
31 | ||||||
4 | VI | Побічна | ||||
Fe |
- Існування якого із цих елементів було передбачено Д.І. Мендєлєєвим?
Задача 4
Прийшовши додому після одного з перших уроків хімії, Василь з подивом виявив, що його просто переслідують хімічні процеси. Так, колір змінюють папір під щіточкою з аквареллю, екран ввімкненого телевізора, висихаючи бризки бруду на черевиках; тепло виділяють запалений сірник, батарея опалення і шкіра самого Василя; сира картопля відрізняється за смаком від смаженої, навіть якщо її вмочити в олію; бульбашки газу виділяються з пляшки “Кока-Коли” при її струшуванні, зі здобного тіста і з гарячої сковорідки, на яку потрапила вода.
Віднісши всі ці явища до хімічних, Василь вирішив, що хімія – найголовніша наука і необхідно вивчати тільки цей предмет.
Які свої помилки Василь незабаром побачить? Відповідь мотивуйте.
Задача 5
Масова частка Фосфору в бінарній сполуці з Оксигеном дорівнює 43,7 %. Пари цієї речовини у 8,875 раз важчі за кисень.
- Виведіть формулу цієї сполуки.
- Що ви знаєте про елемент Фосфор та історію його відкриття?
Задача 6
До складу людського організму входить у середньому 65 % Оксигену, 18 % Карбону, 10 % Гідрогену, 0,15 % Натрію й 0,15 % Хлору за масою.
Розташуйте позначені вище елементи в порядку зростання числа їхніх атомів у людському організмі.
8 клас
Задача 1
При проведенні підводних робіт для дихання водолазів застосовується “гелієве повітря” – суміш кисню і гелію.
1. Обчисліть об’ємні та масові частки компонентів суміші (%), відносна густина якої за воднем дорівнює 4,9.
- Обчисліть кількість молекул та атомів, що містяться в вищезазначеній суміші кількістю речовини 0,25 моль.
Задача 2
Молярна маса сульфіту трьохвалентного елемента в 1,96 раз більша, ніж молярна маса сульфіду цього елемента.
- Визначте невідомий елемент.
- Що вам відомо про сфери застосування цього елемента?
Задача 3
Юний хімік Федір Колбочкін вирішив дома дослідити склад декількох засобів побутової хімії, які використовувала його мама, наводячи лад на кухні і вивести їхні хімічні формули..
Для цього він взяв засоби:
а) для чищення сантехніки «Туалетне каченя»;
б) для чищення засмічених стічних труб «Містер Мускул»;
в) тверді прозорі кристали, схожі на маленькі кубики (за їх допомогою мама часто виводила «свіжі» плями від жиру, «посаджені» необережним Федьком на одяг).
Федір приготував розведені розчини цих засобів і опустив у кожний із них універсальний індикаторний папірець. В одному із розчинів папірець не змінив забарвлення, в іншому – став синім, а ще в одному – червоним.
- Опишіть результати Федькових спостережень. Про наявність яких речовин у складі засобів побутової хімії свідчать ці дослідження? З якою метою вводять ці речовини до складу засобів побутової хімії?
- Яких правил техніки безпеки треба дотримуватися при використанні вищезгаданих засобів у побуті? Чому?
- Який засіб Федькова мама використовувала для виведення жирних плям?
- Чи вдалося Федькові за результатами досліджень вивести формули вищезгаданих засобів?
Задача 4
Суміш натрій і калій бромідів використовували в медицині при розладах нервової системи.
Обчисліть кількість йонів Брому, які надходять в організм при введенні десертної ложки (10 мл) розчину, який містить в 1 л по 30 г зазначених солей.
Задача 5
При взаємодії суміші магнію та магній оксиду масою 16 г із хлоридною кислотою, взятою в надлишку, виділився газ об’ємом 5,6 л (н.у.).
Визначте масові частки компонентів (%) у суміші.
Задача 6
Наведені схеми рівнянь описують процес добування та властивості сполук металу А:
С2 С2 Д2С
АВ → АС + ВС2; ВС2 → ВС3; ВС3 → Д2ВС4
Д2
АС → А + Д2С; АС + Д2ВС4 → АВС4 + Д2С
- Визначте зашифровані речовини, якщо масова частка елемента А в АВС4 становить 40,0%.
- Запишіть відповідні рівняння реакцій.
- Зазначте, завдяки яким властивостям і де використовують просту речовину, утворену елементом С.
9 клас
Задача 1
Два юних хіміки добували водень. Один із них розчиняв у хлоридній кислоті алюміній, інший – залізо. Обидва отримали однакові об’єми газу.
Який із хіміків витратив більшу наважку металу (г) для добування водню і в скільки разів?
Задача 2
Напишіть по одному рівнянню реакцій між двома газами, внаслідок яких утворюються:
- одна рідина;
- один газ;
- два гази;
- одна тверда речовина;
- одна тверда речовина та одна рідина;
- одна тверда речовина та один газ;
- одна рідина та один газ.
Агрегатні стани реагентів і продуктів реакцій наведено за атмосферного тиску та температури +25˚С, але припустимі реакції, що відбуваються за інших умов.
Задача 3
- В яких ступенях окиснення фосфор і кальцій мають однакові електронні конфігурації? Зобразіть ці електронні конфігурації.
- Чи можуть ще інші елементи в певних стійких ступенях окиснення мати таку ж електронну конфігурацію? Назвіть ці елементи та зазначте їх ступені окиснення. Наведіть приклади відповідних сполук цих елементів, назвіть їх.
- Напишіть рівняння реакції кальцію з фосфором. Складіть електронний баланс, зазначте окисник і відновник.
Задача 4
Елементи А, В і С належать до однієї групи періодичної системи хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва і розташовані в трьох суміжних рядах. Двовалентний елемент А утворює з Гідрогеном сполуку масова частка Гідрогену в якій дорівнює 11,1 %. Елемент В утворює з елементом А дві сполуки, масова частка елемента А в яких становить 50 % та 60 % відповідно. Елемент С не утворює летких сполук із Гідрогеном.
- Про які елементи А, В і С йде мова?
- Охарактеризуйте бінарну сполуку, що складається з атомів елементів С та А, якщо С у цій сполуці проявляє максимальний ступінь окиснення. Передбачте хімічні властивості цієї сполуки, напишіть 2 відповідні рівняння реакцій.
- Що вам відомо про елемент С?
Задача 5
У воді розчинили 5 г мідного купоросу CuSO4•5H2O та довели об’єм розчину до 500 мл (ρ=1 г/см3).
Обчислити:
- Масу солі в отриманому розчині.
- Молярну концентрацію розчину.
Чому не завжди виправданим є використання мідного купоросу як антисептика в будівництві та фунгіциду в сільському господарстві?
Задача 6
У п’яти склянках знаходяться безбарвні розчини калій карбонату, калій сульфіду, калій йодиду, калій нітрату, калій хлориду.
- Запропонуйте один реактив, за допомогою якого можна визначити кожну речовину.
- Вкажіть ознаки, за якими це можна зробити.
- Напишіть рівняння відповідних хімічних реакцій.
10 клас
Задача 1
Установіть відповідність між формулою речовини та її застосуванням.
Відповідь представте у вигляді: № речовини – тривіальна назва речовини – відповідна літера.
|
H2O | А | абразивний матеріал |
|
I2 | Б | виготовлення настоянок у фармацевтиці |
|
NaHCO3 | В | коштовний камінь |
|
SiO2 | Г | консервант |
|
S | Д | розпушувач тіста |
|
C2H5OH | Е | засіб для анестезії |
|
NaCl | Є | складова частина пороху |
|
CH3СОOН | Ж | мінеральне добриво |
|
Аl2O3 | З | «сухий лід» |
|
N2O | И | найпоширеніший розчинник |
|
CaCO3 | Ш | засіб для очищення труб від жиру |
|
C | Ї | антисептик |
|
NH4NO3 | Й | будівельний матеріал |
|
CO2 | К | найпоширеніша харчова добавка |
|
NaOH | Л | оздоблювальний камінь білого кольору |
Задача 2
Внаслідок окиснення невідомого металу масою 5 г утворилося 9,44 г оксиду металу.
- Здійсніть необхідні розрахунки та назвіть метал.
- Опишіть сфери застосування металу та його сполук.
Задача 3
Гази A (DH2 = 8,5) та B (DH2 = 16) реагують між собою за високих температур із утворенням рідини C та газу D, або при нагріванні у присутності каталізатора (Pt) – з утворенням тієї ж рідини C та газу E. Якщо газ E за кімнатної температури змішати з газом B, утворюється газ F, забарвлений у бурий колір. Пропускання суміші газів F та B через рідину C призводить до утворення розчину кислоти G. При взаємодії цієї кислоти з газом A утворюється біла кристалічна сполука H. При нагріванні цієї сполуки утворюється рідина C та газ K, який підтримує горіння та при нагріванні до високої температури перетворюється у суміш газів B та D.
- Розшифруйте всі речовини, напишіть рівняння реакцій, про які згадувалося в умові задачі.
- Гази A, D, E, F, K можна отримати за допомогою реакцій кислоти G з металами. Наведіть приклади таких реакцій та вкажіть умови їх проведення.
Задача 4
Напишіть рівняння реакцій, що ілюструють схему перетворень, вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2 ® Zn
K2[Zn(OH)4]→ K2ZnO2
- Визначте речовину Х. Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою кількістю стрілок (кожна відповідає одностадійному перетворенню) вдається доповнити схему? Запишіть рівняння відповідних реакцій.
- Зовнішнє чи внутрішнє застосування мають ліки, що містять речовину Х? Відповідь мотивуйте.
Задача 5
На технічний кальцій карбід масою 42,80 г, що містить 19,20 % домішок, подіяли водою. Отриманий ацетилен піддали циклізації.
- Обчисліть масу бензену, що утворився при цьому, якщо виробничі втрати складають 25%.
- Опишіть особливості будови молекули бензену. Чому ароматичні вуглеводні, на відміну від усіх інших ненасичених вуглеводнів, стійкі до дії окисників і входять до складу природної вуглеводневої сировини?
- Наведіть приклади взаємодії бензену з хлором. Назвіть продукти реакцій за міжнародною номенклатурою.
Задача 6
Два юних хіміки добували водень. Один із них розчиняв у хлоридній кислоті алюміній, інший – залізо. Обидва отримали однакові об’єми газу.
Який із хіміків витратив більшу наважку металу (г) для добування водню і в скільки разів?
11 клас
Задача 1
За якими ознаками прийнято класифікувати речовини на неорганічні та органічні? Наведіть 2-3 приклади, що підтверджують вашу відповідь.
Перед вами наступний список:
- нашатирний спирт;
- настоянка йоду медична;
- олеум;
- бензен;
- столовий оцет;
- гліцин;
- алебастр;
- бензин;
- пісок;
- питна сода;
- мило;
- глина.
Оберіть із поданого списку:
- Чисті речовини і суміші.
- Органічні та неорганічні речовини.
- Вкажіть формули зазначених вами речовин та склад сумішей.
Задача 2
До розчину, що містить 4,9 г ортофосфатної кислоти, долили розчин лугу масою 96 г з масовою часткою натрій гідроксиду 5%. Розчин, що утворився внаслідок взаємодії речовин, упарили досуха.
Визначити масові частки речовин (%) у сухому залишку.
Задача 3
У воді розчинили 5 г мідного купоросу CuSO4•5H2O та довели об’єм розчину до 500 мл (ρ=1 г/см3).
Обчислити:
- Масу солі в отриманому розчині.
- Молярну концентрацію розчину.
- Чому не завжди виправданим є використання мідного купоросу як антисептика в будівництві та фунгіциду в сільському господарстві?
Задача 4
Напишіть рівняння реакцій, що ілюструють схему перетворень, вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2 ® Zn
K2[Zn(OH)4]→ K2ZnO2
- Визначте речовину Х. Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою кількістю стрілок (кожна відповідає одностадійному перетворенню) вдається доповнити схему? Запишіть рівняння відповідних реакцій.
- Зовнішнє чи внутрішнє застосування мають ліки, що містять речовину Х? Відповідь мотивуйте.
Задача 5
До одноосновної органічної кислоти масою 35,2 г долили 54,55 мл розчину натрій гідроксиду (ρ=1,1 г/см3) з масовою часткою лугу 20 %, а потім – концентрованого розчину натрій гідрогенкарбонату. При цьому виділилося 2,24 л газу (н.у.).
Установіть формулу кислоти, назвіть її за міжнародною номенклатурою та наведіть її тривіальну назву.
Задача 6
У результаті повного спалювання сплаву двох елементів масою 11,9 г у струмені кисню утворюється суміш оксидів масою 22,74 г, а під час обробки такої самої кількості сплаву надлишком хлоридної кислоти виділяється водень об’ємом 13,44 л і залишається нерозчинний залишок масою 1,1 г.
- Визначте якісний та кількісний (%) склад сплаву.
- У чому його можна розчинити повністю? Наведіть відповідні рівняння реакцій.
Коментарі
Дописати коментар